Een wijdverspreid misverstand... dat Tarotkaarten de toekomst zouden kunnen voorspellen. Preposterous, ain't it? Ieder greintje redelijkheid in mijn lijf is immers geneigd om zo'n uitspraak te verwerpen. Hoe kunnen die kaarten in Gods naam weten hoe mijn toekomst eruit ziet?Een wijdverspreid misverstand! Toekomst is niet iets dat vastligt, het lot bestaat niet, hoewel over toeval ook nog wel wat te zeggen valt. Wat ik bedoel: toekomst maak je zelf. Tarotkaarten - en enige andere vorm van waarzeggerijkaarten - zeggen vooral iets over jezelf. "Waarzeggerij", the act itself reveals its true meaning! Immers, wat de kaarten je zeggen is niet meer dan een zeer grondige horoscoop. Het is de betekenis die je aan de uitleg van de kaarten geeft, die je een blik doen werpen op jezelf. De chaos die in je zit, alle emoties, gedachten, frustraties, is vaak te veel om goed over na te kunnen denken. Kaarten doen je over een bepaald onderdeel van jezelf nadenken en zelfs kritisch nadenken zonder je toekomst te willen uitstippelen. Want wat je met die kritische spiegeling van je ikje doet, dat beslis je volledig zelf. En ik moet zeggen dat ik nog geen enkele keer door de kaarten teleurgesteld ben.
Een wijdverspreid misverstand indeed. En hardnekkig, want hoe vaak ik ook zeg tegen de fervente tegenstanders hoe onschuldig - of misschien net hoe brutaal - de kaarten ook maar zijn, het idee dat deze kaarten ook iets kunnen bijbrengen aan een meer waardevol en bewust bestaan, stoot steeds op afwijzing.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten